Jump to content
  • This is not a forum but a community!

    20100521_GTX_0003.JPGWe all love this mythical and popular car, because we sailed in one being childrens, because someone in the family had one or just because it always made us want it... because it's endearing, whatever we say.
    Its great success is certainly due to the fact that with a simple mechanics, with little or no electronics, it is easy to maintain by yourself without expensive tools, without forgetting that the parts are not expensive and always easy to find. Even today, for some homes, students and people with "little budget", it is a source of great comfort at a lower price: far from car loans and garage mechanics, which are becoming more and more inaccessible. The small engines models (the most common) are very robust and still consume very little, sometimes less than recent "equivalent" cars, which makes it by definition just as ecological, if not even more by the simple fact that we we always use it instead of buying new ones ... At the level of the official technical control, benefiting from its "seniority", it does not undergo the modern standards much too restrictive, the tranquility is assured.
    Today it is still an interesting car for everyday use, especially and clearly from an economic point of view.
    Collectors are also beginning to take an interest in this 30-year-old "granny": restoration, maintenance or refurbishment, repairs, etc ... make it possible to find "newer than new" models for the pleasure of the eyes and to see this French heritage thus safeguarded.
    We have created this community to bring together all those who are interested and who wish to take part in this adventure to preserve their Renault Super 5, whether by maintenance, repair or restoration: you will find here all useful information and tips on these topics.

    The forum is freely accessible in its entirety: there is no need to contribute, buy, neither pay anything to integrate the community and participate.
    To be able to ask questions and share your interest, all you have to do is register and present yourself properly!
    You do not have to have a Super 5: an interest in auto mechanics is enough

    Welcome !

    (This message disappears if you register into the forum)

    [Translated from french using GoogleTranslation tool]

     

Remplacer les aiguilles de galet de tripode


haju68
 Share

Recommended Posts

Pour ce tuto vous aurez besoin :

- (d'un cliquet)

- d'une douille/clé de 30mm

- d'une douille/clé de 13mm

- d'une pince multiprise

- d'un tournevis plat

 

Pour comprendre pourquoi j'ai eu besoin de remplacer les aiguilles de tripode, rendez-vous ici : clic-clic-dans-boite-et-vibrations-en-accélèrant/

 

Première étape : vidanger la boite de vitesse.

 

IMG-20170409-00497.jpg.5beaa5c2fc78c3525be3bd3ff3be9582.jpg

 

2e étape, démonter le cardan gauche :

Il faut une douille de 30mm côté roue, et une de 13mm pour les 3 vis côté boite.

IMG-20170409-00497a.jpg.2772a6933b53874ab2ebfb2d23f967e0.jpg

 

Ensuite j'avais attrapé le galet avec une tige aimantée.

IMG-20170410-00498.jpg.4de625ad4a77e460cba9e830543910d0.jpg

 

Et les aiguilles avec la même tige aimantée, en passant par l'ouverture du cardan, et le trou du bouchon de remplissage. Il y en avait aussi quelques-unes dans le soufflet.  Quelques aiguilles avaient été abimées, mais la plupart avaient encore l'air en bon état.

Pour autant j'avais commandé chez http://oroc-int.fr/ le nombre d'aiguilles nécessaires à un galet : 28 aiguilles de 2mm*11,8mm. J'en avais eu pour 2.8€ + les frais de port.

IMG-20170410-00498a.jpg.8b4d325aaafddeed748cb6ce3f876ca8.jpg

 

Je m'étais fabriqué un cache en carton + scotch...

IMG-20170410-00500.jpg.cebc9767499948699b00f615ad522d3f.jpg

 

... afin de boucher la boite de vitesse le temps de travailler sur le cardan.

IMG-20170410-00501.jpg.3f6a28f11b18f04cdb220d49ba1092f1.jpg

 

On voit ici les deux pièces qui maintiennent en place le galet et ses aiguilles :

- un clips torique métallique

- une pièce cylindrique noire emboutie

IMG-20170504-00561.jpg.b16e45dba38df471c92908ca4cd5912e.jpg

 

Les aiguilles neuves, le clips, et la pièce cylindrique noire.

IMG-20170504-00562.jpg.b20090b22d9abf7d059b34edc55af1a2.jpg

 

J'avais remis en place les aiguilles et le galet.

IMG-20170504-00563.jpg.f64d874562189f77f8475f74ab35d05b.jpg

 

Puis la pièce cylindrique noire, dans laquelle j'avais glissé le clips métallique à travers l'emboutissage.

IMG-20170504-00564.jpg.4f4b08204b1490a07ac8b1f5ad41b1ed.jpg

 

Pour finir de mettre en place le clips, j'avais attrapé la pièce cylindrique noire avec une pince, et poussé le clips avec un tournevis plat.

J'avais ensuite huilé généreusement avec de l'huile de boite, puis fait tourner un peu le galet à la main.

IMG-20170504-00565.jpg.d4237759e885e885c4f0fc271ce5280b.jpg

 

Il ne restait plus qu'à tout remonter.

 

3 ans et 20 000 km plus tard, je n'ai pas encore eu de soucis de ce côté là!

Edited by haju68
Mise en page
Link to comment
Share on other sites

T’as réussi à récupérer toutes les aiguilles qui s’étaient envoyées en l’air? Chapeau!

Edited by fv2a
Link to comment
Share on other sites

De mémoire il m'en manquait une ou deux,  mais elles ne sont pas forcément tombées dans la boite... Après si elles y sont toujours, elles n'ont pas eu l'air de gêner le fonctionnement de la boite de vitesse sur les 20 000 derniers km ^^

J'espère que ça comptera pour le concours "Système D", dommage qu'il y ait si peu de participants.

Edited by haju68
Link to comment
Share on other sites

Il y a 2 heures, haju68 a dit :

De mémoire il m'en manquait une ou deux,  mais elles ne sont pas forcément tombées dans la boite... Après si elles y sont toujours, elles n'ont pas eu l'air de gêner le fonctionnement de la boite de vitesse sur les 20 000 derniers km ^^

J'espère que ça comptera pour le concours "Système D", dommage qu'il y ait si peu de participants.

Normalement, elles vont se coller sur l’aimant, mais faut être sur qu’elles vont pas se coincer entre les pignons avant d’y arriver

Edited by fv2a
Link to comment
Share on other sites

Guest
This topic is now closed to further replies.
 Share

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our terms Terms of Use of use and privacy policy Privacy Policy.