Jump to content
  • This is not a forum but a community!

    20100521_GTX_0003.JPGWe all love this mythical and popular car, because we sailed in one being childrens, because someone in the family had one or just because it always made us want it... because it's endearing, whatever we say.
    Its great success is certainly due to the fact that with a simple mechanics, with little or no electronics, it is easy to maintain by yourself without expensive tools, without forgetting that the parts are not expensive and always easy to find. Even today, for some homes, students and people with "little budget", it is a source of great comfort at a lower price: far from car loans and garage mechanics, which are becoming more and more inaccessible. The small engines models (the most common) are very robust and still consume very little, sometimes less than recent "equivalent" cars, which makes it by definition just as ecological, if not even more by the simple fact that we we always use it instead of buying new ones ... At the level of the official technical control, benefiting from its "seniority", it does not undergo the modern standards much too restrictive, the tranquility is assured.
    Today it is still an interesting car for everyday use, especially and clearly from an economic point of view.
    Collectors are also beginning to take an interest in this 30-year-old "granny": restoration, maintenance or refurbishment, repairs, etc ... make it possible to find "newer than new" models for the pleasure of the eyes and to see this French heritage thus safeguarded.
    We have created this community to bring together all those who are interested and who wish to take part in this adventure to preserve their Renault Super 5, whether by maintenance, repair or restoration: you will find here all useful information and tips on these topics.

    The forum is freely accessible in its entirety: there is no need to contribute, buy, neither pay anything to integrate the community and participate.
    To be able to ask questions and share your interest, all you have to do is register and present yourself properly!
    You do not have to have a Super 5: an interest in auto mechanics is enough

    Welcome !

    (This message disappears if you register into the forum)

    [Translated from french using GoogleTranslation tool]

     

liquide de refroidissement qui remonte dans le vase d'expansion


zatopek
 Share

Recommended Posts

Bonjour à tous,

j'ai un souci de niveau de liquide de refroidissement sur ma Super 5.

Elle ne chauffe pas, mais le niveau dans le vase d'expansion double de niveau,

de plus, chauffage à fond,il est tiède.

J'ai changé le thermocontact du radiateur ainsi que le calorstat.

Ce symptôme me fait penser maintenant à une panne de pompe à eau.

Qu'en pensez vous ?

En vous remerciant.

Zatopek

Link to comment
Share on other sites

Purge mal faite.

 

Apres, le niveau monte naturellement (un peu) dans le vase aussi.

Link to comment
Share on other sites

Bonsoir à vous,

merci pour vos réponses,

je vais changer les durites dont les vis de purge sont faiblardes,

par contre pour sortir la pompe à eau, une vraie galère, les vis cassent les unes après les autres,et impossible de les extraire, malgré transyl,pointeau,extracteurs,décapeur thermique, la pompe à eau a 105 000 kms.

Si vous avez des idées.

En vous remerciant.

Link to comment
Share on other sites

C'est vraiment dommage d'avoir tenté de démonter la pompe à eau, alors qu'une purge correcte aurait suffi (le problème est bien connu). J'insiste pour dire que la purge doit être faite en suivant strictement la procédure, après avoir débouché tous les purgeurs avec une vis à bois de 4 mm. 

 

Maintenant il faut sortir ce qui reste des vis cassées, et c'est un travail très difficile.  La seule solution connue consiste à percer les vis exactement au centre à 3, puis 4, et on essaye l'extracteur à filet inverse.  Si ça ne va pas, on perce à 5 mm.  Et on passe un taraud de 6.  Normalement on arrive à récupérer un filetage de 6 utilisable.  Si ça n'est pas le cas, il ne reste qu'à percer plus grand pour insérer un filet rapporté Helicoïl ou similaire. La notice vendue avec explique comment faire.

 

Si le restant de vis affleure, on peut aussi essayer de faire une fente à la Dremel avec un disque miniature, puis dévisser avec un tournevis.  On rebouchera la fente dans la culasse avec de l'époxy (métal à froid) puis on repassera un coup de taraud.

 

Les experts arrivent à "coller" une baguette de soudure à l'arc sur le bout de la vis qui reste.  Mais il faut avoir l'équipement et l'expérience. C'est rapide, mais risqué.

 

Remonter la pompe neuve avec très peu de silicone étalé sur les deux faces du joint.  Huiler les trous avant de mettre les vis.  Rincer énergiquement le radia de chauffage au jet par les deux tuyaux, plusieurs fois dans chaque sens.  Raccorder les durites.  Remplir et purger, vase en hauteur.  Faire le tour du pâté de maisons, Refaire une purge. Tout doit être OK. 

  • Good idea! 1
Link to comment
Share on other sites

 Share

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our terms Terms of Use of use and privacy policy Privacy Policy.