Jump to content
  • This is not a forum but a community!

20100521_GTX_0003.JPGWe all love this mythical and popular car, because we sailed in one being childrens, because someone in the family had one or just because it always made us want it... because it's endearing, whatever we say.
    Its great success is certainly due to the fact that with a simple mechanics, with little or no electronics, it is easy to maintain by yourself without expensive tools, without forgetting that the parts are not expensive and always easy to find. Even today, for some homes, students and people with "little budget", it is a source of great comfort at a lower price: far from car loans and garage mechanics, which are becoming more and more inaccessible. The small engines models (the most common) are very robust and still consume very little, sometimes less than recent "equivalent" cars, which makes it by definition just as ecological, if not even more by the simple fact that we we always use it instead of buying new ones ... At the level of the official technical control, benefiting from its "seniority", it does not undergo the modern standards much too restrictive, the tranquility is assured.
    Today it is still an interesting car for everyday use, especially and clearly from an economic point of view.
    Collectors are also beginning to take an interest in this 30-year-old "granny": restoration, maintenance or refurbishment, repairs, etc ... make it possible to find "newer than new" models for the pleasure of the eyes and to see this French heritage thus safeguarded.
    We have created this community to bring together all those who are interested and who wish to take part in this adventure to preserve their Renault Super 5, whether by maintenance, repair or restoration: you will find here all useful information and tips on these topics.

The forum is freely accessible in its entirety: there is no need to contribute, buy, neither pay anything to integrate the community and participate.
    To be able to ask questions and share your interest, all you have to do is register and present yourself properly!
    You do not have to have a Super 5: an interest in auto mechanics is enough

Welcome !

(This message disappears if you register into the forum)

[Translated from french using GoogleTranslation tool]

Recommended Posts

Posted (edited)

Hello,

Il y a quelques semaines, sur les-anciennes.com, une annonce est publiée pour deux plips complet de R25 / Alpine comme on en voit rarement, à prix pas trop déconnant.

J'en ai acheté un que j'ai reçu quelques jours plus tard. Et là bien sûr... la télécommande ne marche pas !

IMG_20260514_164302.jpg

Il s'agit des premiers modèles, le bouton pousse une languette qui connecte les piles et alimente le circuit. A l'activation, aucun signe de vie.

Je démonte donc circuit imprimé du boîtier et je tente de l'alimenter en direct (4,5 V) avec mon alim de labo : que nenni. 

IMG_20260514_163810.jpg

Après un bon nettoyage et ponçage léger des contacts au grain 1000, j'obtiens finalement un allumage de la LED rouge, mais je ne vois rien à la diode IR.

Le circuit est relativement simple, en regardant le datasheet du TAE5500 on comprend vite comment ça fonctionne. Première analyse : il n'y a pas de tension sur le collecteur du transistor qui pilote la diode IR, et pas de signal sur la base (pilotée par le TAE5500). C'est pas gagné, je me demande si il n'est pas simplement HS.

Je remarque quand même une soudure fissurée et je décide donc de les reprendre toutes, avec un très léger apport d'étain neuf.

IMG_20260514_163458.jpg

Et là... j'obtiens bien un signal sur la base du transistor 😁 Le signal est furtif, le TAE envoie 3 fois le code et s'éteint, même si on laisse le bouton appuyé (ou la carte alimentée).

Mon vieil oscilloscope ne permet pas de mémoriser une trace... mais on la devine quand même passer (ici au niveau de la diode IR, 1V/div) !

https://stash.netnix.in/index.php/s/odsa6Wxj8awTZ6T

Finalement, une réparation pas si compliquée. Remontage du tout dans le boitier, et ça fonctionne.

https://stash.netnix.in/index.php/s/rxXFx4NBZ9s4t4H

Mise en place du récepteur dans ma R11 pour tester :

https://stash.netnix.in/index.php/s/xCCNJiWXGXaMCyx

C'est validé

Si ce plip intéresse quelqu'un, je ne pense pas le garder... faites un MP 😉

A+

Thomas

Edited by ThomasL
  • Well done! 1
Posted

Il y a un peu le même effet de "soudures sèches" dans les boîtiers cartier... c'est simple, mais efficace ! :top: 

Posted

Effectivement pas très courant ce boitier.

Sur les boîtiers rectangle, modèle d'après,  c'est souvent les soudures de la led IR qui lâchent.

J'en avais réparé 2.

Posted

Petite photo de famille, avant que deux d'entre eux ne partent vers de nouveaux horizons (enfin, quand j'aurai trouvé les acheteurs 😅).

IMG_20260520_131644.jpg

• ThomasL changed the title to Histoire d'un plip
Posted

Bonjour,

Pouvez vous faire une photo du 1er plip dans l'autre sens, il y a deux modèles, l'un avec la vis sur le côté, l'autre au centre. Merci

Posted
13 minutes ago, sissat said:

Bonjour,

Pouvez vous faire une photo du 1er plip dans l'autre sens, il y a deux modèles, l'un avec la vis sur le côté, l'autre au centre. Merci

Bonjour, je vous fais ça le week-end prochain, je suis en déplacement cette semaine 😉

• Recently Browsing   0 members

• No registered users viewing this page.
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our terms Terms of Use of use and privacy policy Privacy Policy.